“Talent in Podotherapie”
TIPS VOOR MEER PLEZIER OP DE WERKVLOER IN PODOTHERAPIE!
Wie werkt met plezier, houdt het langer vol. Het geeft een prettig en gevoel van voldoening dat je de omgeving even doet vergeten. ‘Flow’ heet deze staat ook wel. Het lijkt wel dat deze opperste staat van arbeidsgeluk steeds zeldzamer aan het worden is. Zes tips die het gevoel vaker kunnen terugbrengen.
Voor steeds meer mensen biedt het werk te veel uitdagingen, of ze kunnen er te weinig van zichzelf in kwijt. Dat geeft stress, en op den duur burn out, of het leidt tot bore out en een (te) hoog verloop, vooral onder de jongere talenten. Natuurlijk is een duidelijke missir, bedrijfskoers en visie van de Podotherapie praktijk van groot belang. Hoe explicieter en duidelijker over het voetlicht gebracht, des te beter weet de Podotherapeut waar hij of zij aan toe is, en kan hij of zij zich optrekken aan de stippen op de horizon die de praktijk heeft gezet. En ook de houding van de directe ondernemer is van groot belang: toont de praktijkhouder oprechte belangstelling, stelt hij of zij vertrouwen in het functioneren van de werknemer en geeft hij daar passende verantwoordelijkheden, vrijheden en bevoegdheden bij.
6 tips voor een werk boost
Maar de Podotherapeut medewerker kan zelf ook (heel) wat doen om zijn werkdag optimaal te laten verlopen. Om zo veel mogelijk van zijn potentieel te laten blijken in zijn dagelijks functioneren, zodanig dat hij en zijn collega’s en leidinggevenden goed zien wat ze aan deze Podotherapeut hebben. De volgende zes tips zijn geschreven voor de werknemer als praktijhouder.
1. Besef de betekenis van je werk
Een werknemer moet beseffen dat zijn baan ertoe doet. Het optimistisch benaderen van je functie helpt hierbij en maakt een mens veel gelukkiger, kortom werken aan de mindset onder Podotherapeuten loont!
VOORBEELD
Wie schoonmaker is in een ziekenhuis kan denken: “Bah, ik moet nog tien vieze wc’s schoonmaken vandaag.” Maar de schoonmaker kan haar functie ook optimistischer benaderen door te denken: “Het werk dat ik doe, is belangrijk omdat het de hygiëne van dit ziekenhuis verbetert en zo draag ik bij aan het welzijn van de patiënten.” Wie zo denkt over zijn werk, heeft opeens veel meer lol en zin om aan het werk te gaan of door te werken.
2. Zorg voor afwisseling, prikkel je ‘gelukshormonen’
Het is belangrijk om zo nu en dan de routine te doorbreken. Hierdoor komen namelijk ‘gelukshormonen’ vrij. Daarnaast zet het de hersenen op scherp. Neem daarom eens een andere route op weg naar het werk. Iemand die een andere route naar het werk neemt dwingt zichzelf zijn aandacht ergens anders op te richten wat zorgt voor frisse gedachtes. Neem zo nu en dan de fiets in plaats van de auto, drink thee in plaats van koffie, doe je werk achter een ander bureau en werk afwisselend staand en zittend achter je bureau. En vergeet vooral niet om elkaar gedag te zeggen bij binnenkomst elke ochtend. Niets is erger dan een collega Podotherapeut of praktijkeigenaar die ’s ochtends langs de bureaus loopt zonder iets te zeggen. Mensen willen vooral gezien en erkend worden.
VOORBEELD
Je kunt zorgen voor afwisseling in taken, Podotherapie is immers een divers beroep. Je kunt je dagindeling analyseren en zorgen dat er verschillende taken elkaar afwisselen, zoals een paar uur patiënten zien afgewisseld in zolen lab, met de administratie, netwerken etc. Zorg ervoor dat je niet de hele dag dezelfde taken uitvoert, zoals de hele dag diabetes screenings. Volgens de wetenschap reduceert dat de bevlogenheid. Echter, sommige prefereren dat om een bepaalde piek van DM patiënten te reduceren. Het is dan kijken wat jij het prettigst vindt werken, als het maar niet de hele week/maand dezelfde taken zijn, dan ga je het echt merken!
3. Zorg ervoor dat je elke dag iets afmaakt
Om een voldaan gevoel te creëren in je werk is het belangrijk om dagelijks een paar taken voor jezelf te noteren en af te werken. “Het is heerlijk om vinkjes te zetten”. Begin iedere werkdag een lijst met taken, als je hebt opgeschreven wat je allemaal moet doen, kan je namelijk ook geen taak vergeten. Bedenk hoeveel opdrachten er na vandaag af moeten zijn en zorg ervoor dat je begint met de grootste en ingewikkeldste taak. Op deze manier zit je niet de hele dag tegen deze taak op te kijken en bovendien geeft het een zeer voldaan gevoel als de zwaarste klus is afgerond! Het is verstandig om aan het eind van de dag even te evalueren op het werk dat die dag is gedaan. Er bestaan ook een app’s, Wunderlist of Google Task, om een takenlijstje te maken en helpt het afronden van de taken te stimuleren.
4. Doe waar je goed in bent
Mogen doen waar je goed in bent maakt gelukkig. Een tevreden werknemer is 20 % productiever. Laat mensen de taken uitvoeren die ze het leukst vinden. Geef daarom de taak aan een werknemer die er goed in is en het leuk vindt om die taak uit te voeren, in plaats van aan een werknemer die er tegenop ziet. Op deze manier blijft iedere werknemer gelukkig.
VOORBEELD
De ene Podotherapeut vindt zolen vervaardigen leuker dan de andere, probeer dat in kaart te krijgen en doe aan taakroulatie. Desnoods, mits financieel haalbaar, besteed je deze taken uit door een extern bedrijf (zolen productie bedrijf) of door een nieuwe interne functie te creëren (zolen lab medewerker).
5. Doe iets voor een ander
Een tip die niet alleen helpt in het leven, maar ook op de werkvloer: Help een ander, want van geven word je gelukkig. Bovendien krijg je in ruil daarvoor vaak iets terug. Wat je dan zoal kan weggeven? “Kennis bijvoorbeeld”.
VOORBEELD
Kennis en kunde wordt steeds belangrijker in Podotherapie, maar niet iedereen beschikt over de juiste de kennis en vaardigheden in zijn specialisme of all-round Podotherapie praktijk. Dus als jij ze wel hebt in jouw praktijk, leer dan jouw collega’s ook deze vaardigheden om iets voor een ander te betekenen, als om de Podotherapie praktijk een kennis boost te geven.
6. Prikkel de zintuigen
Mensen worden primair gedreven door emoties, directe prikkels en beloning in de hersenen die hierbij horen. Een van de meest krachtige prikkels om je werknemer te bewegen zijn geld, waardering, aandacht, bewondering, genot en plezier. Om effect te hebben moeten de prikkels vrij kort na de acties volgen die ze hebben veroorzaakt. Een beloning op termijn stimuleert veel minder.
Podotherapie praktijkhouders die hun organisaties gelukkiger en gezonder willen maken zouden veel meer gebruik kunnen maken van dergelijk menselijk gedrag. Accepteer de fundamentele drijfveren van menselijk gedrag en ga van daaruit kijken hoe je zaken voor elkaar kunt krijgen. Het betekent dat je altijd goed moet nadenken waarom iets interessant zou kunnen zijn voor uw medewerkers. Werk vanuit beloning. Bedenk voor iedere individuele medewerker wat voor hem of haar de beste directe beloning is. Maak duidelijk wat de win-win is voor uw Podotherapie organisatie en de Podotherapie medewerkers in uw organisatie.”
Ben Janssen
Inschrijven nieuwsbrief!
Wil je Insider tips ontvangen en op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen van de Podotherapie. Schrijf je in op de Podotalent nieuwsbrief!
[mc4wp_form]