“Talent in Podotherapie”

1. WAAROM AL DEZE INFORMATIE ?!

Als je de blogs gelezen hebt, en het filmpje hebt gezien, kan er een essentiële vraag in je naar boven komen; waar gaat dit naartoe? wat wil Podotalent hiermee bereiken?

Twee redenen:

1. Om de Podotherapeut te helpen zijn passie voor het vak te behouden. Waarom zou Podotalent dat doen? Oprichter Ben Janssen is zelf Podotherapeut, zag al langer de transitie die gaat komen en verloor zelf ook zijn passie in het vak. Hij heeft zijn kennis verder verruimd door een M.Sc. studie te volgen in Healthcare Management. Zijn onderzoek richt zich op de werkvloer onder Podotherapeuten. Zijn missie komt verderop aanbod.

2. Zonder A geen B met daarin; is Podotherapie houdbaar?
A is het startpunt en B is een ‘beweging’ waarin verandering en vernieuwing zit. Het gaat erom om mee te bewegen met de continue veranderende zorgomgeving waarin een Podotherapeut zich staande moet houden door de marktwerking. Om snel naar B te komen of het nut niet in te zien van B, kun je in weerstand komen (Ik kan niet veel met al die informatie van Podotalent, maar ik wil praktische tips, tools etc.) of verdrink je in alles (waarom al deze info?). Dat heet de paradox van A naar B.

Vandaar dat Podotalent eerst inzicht en bewustzijn in de huidige situatie wil creëren (A) voordat er gelijk wordt overgegaan op strategische aanbevelingen (B), zoals figuur 1 abstracte aanbevelingen illustreert. Misschien is (nog) niet iedereen er klaar voor? Is de werkdruk al hoog? Zie je het nut (nog) niet in? Wil je te snel koersen? Het is een proces en gewaarwording, waarin alleen het einddoel vertellen (er is ook niet één recept) geen zin heeft om de missie en waarde van Podotalent tot uiting te brengen (zie Missie  verderop). Een zeiler moet ook eerst laveren om van A naar B te komen. Alleen tegen de  wind in, of alleen met de wind mee stromen, bereikt hij zijn bestemming niet en dwaalt steeds verder af. De zeiler zal moeten laveren om B te bereiken.

Figuur 1. SWOT ondernemende Podotherapeut in de hybride voetenzorgomgeving.

Figuur 1. SWOT ondernemende Podotherapeut in de hybride voetenzorgomgeving.

Podotalent heeft vanuit het onderzoek, -ZIN IN PODOTHERAPIE-, voor de Erasmus universiteit samenwerking gezocht met de NVvP en de Zebra-Fabriek. Van daaruit zijn essentiële aanbevelingen naar voor gekomen voor het werkveld van een Podotherapeut. Aanbevelingen die komen uit de situatie hoe die NU is, zoals therapieën die worden overgenomen, concurrentie die groter wordt, de zorgvraag die drastisch gaat veranderen etc etc…


Kortom, de werkkenmerken veranderen. Anders denken en doen zal steeds belangrijker worden om het vakgebied houdbaar te houden voor de toekomst! EN om de passie van het vak niet te verliezen! Bij A beginnen met inzicht, om vervolgens naar B te laveren. Dus naast de inzichten (vorige blogs/berichten/filmpje) komen langzaam de aanbevelingen voor het werkveld aan de orde. Deels via deze nieuwsbrief, anderzijds via kanalen van de NVvP.

NOTE: het zal geen wekelijkse kost gaan worden, omdat Podotalent dit (nog) in zijn vrije tijd doet, en vooral uit passie. N.a.v. eerder reacties heeft Podotalent deze extra post gecreëerd om langzaam steeds meer draagvlak te creëren, om uiteindelijk naar een mindset toe te laveren.

Heb je nog niet alle blogs doorgenomen? Bekijk deze dan eens rustig, in je eigen tijd, op:

https://www.podotalent.nl/nieuws

 2. Missie

Uitendelijk wil Podotalent  podotherapeuten inspireren, verbinden en prikkelen om betekenis te geven aan zijn of haar loopbaan vanuit ieders persoonlijke en bijzondere morele kompas (hoofd, hart, ziel en handen). Met als voorliefde om podotherapeuten, als Podo-praktijken, te helpen om zijn of haar talent en passie verder te ontwikkelen. Daarvoor gebruikt Podotalent een humoristische, eigenzinnige en creatieve aanpak. Ook wordt gebruik gemaakt van de laatste wetenschappelijke onderbouwingen op het gebied van arbeids- en organisatiepsychologie. De kernwaarden van Podotalent daarbij bestaan uit; compassie, creativiteit, ondernemerschap en bevlogenheid.

  • Kortom, het creëren van een goed werkklimaat onder Podotherapeuten om de bevlogenheid optimaal te houden, waarbij prestaties en kwaliteit van zorg aanzienlijk verbeteren.
Figuur 1. SWOT ondernemende Podotherapeut in de hybride voetenzorgomgeving.

Ben Janssen

Oprichter Podotalent

Inschrijven nieuwsbrief!

Wil je Insider tips ontvangen en op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen van de Podotherapie. Schrijf je in op de Podotalent nieuwsbrief!

[mc4wp_form]

Titel

3 LovesLove
Geen categorie No Comments

Author Ben Janssen

2156416116

More posts by Ben Janssen