Loopbaanperspectief
Loopbaanperspectief van een 4e jaars student podotherapeut.
Tijdens een normale dinsdag, laat in de middag, zijn Fatima en Ben (vanuit Podotalent) stratumseind (Eindhoven city) ingedoken om te praten over haar kijk op professionalisering en arbeidsmarkt in Podotherapie. Onder het genot van een sushi mix en Edelflower drankjes kwamen de gesprekken los. Hiervan is een korte impressie gemaakt door de ogen van een 4e jaars student podotherapeut. Wil je nu meer info? Of zelf ook eens Podotalent leren kennen? Je kunt ons altijd even contacten. Don’t be shy 🙂
Fatima Oudra - podotherapeut i.o.
"De arbeidsmarkt voor de toekomstige podotherapeuten ziet er rooskleurig uit."
Onderstaand een schets van mijn competentieniveau vanuit het CanMed model uit het Kwaliteitsregister Paramedici (KP), met input van Podotalent hoe ik naar mezelf kan kijken en waar ik op dit moment sta in mijn ontwikkeling als 4e jaar student Podotherapie. Dit geeft een globaal inzicht om -en in welk competentiegebied- aan te werken als professional in het werkveld. Kortom, in Podotalent zijn woorden; “wat geeft mijn energie en waar ben ik al competent in? Zodat ik dat verder kan versterken en inzetten. En waar ben ik minder goed in en is dat relevant om aan te werken in de toekomst?”
LinkenIn Fatima Oudra
Professionalisering
Podotalent: "Wat wil je gaan doen om je vakbekwaamheid bij te behouden en in te spelen op nieuwe ontwikkelingen?"
Hoe en wat ik moet doen betreft professionalisering, als om aan die 160 punten voor het Kwaliteitsregister Paramedici (KP) te komen is nog een raadsel. Vanuit de opleiding krijgen we (4e jaars studenten) hier weinig informatie over. Het gaan om vragen als; “wat wordt er van je gevraagd als paramedicus om kwaliteit geregistreerd te blijven en welke mogelijkheden heb je als podotherapeut om jezelf verder te professionaliseren?”.
Ik ben van plan om de eerste twee jaar te gaan werken als all-round podotherapeut, maar dat ik daarnaast nog wel een post-HBO erbij doe. Wat dat zou kunnen zijn, weet ik nog niet.
Wat mij ook interessant lijkt is buitenom de podotherapie praktijken op een regulair of speciaal basisonderwijs een soort van kinderspreekuur te houden. Waarbij de podotherapeut(en) een functieonderzoek bij het kind uitvoert, het bewegingsapparaat van het kind bestudeert en samen met het kind oefeningen bedenkt om bijvoorbeeld spier te verstekken.
In leerjaar drie heb ik voor interprofessioneel samenwerken (IP) gekozen. De intentie om IP te volgen was om te achterhalen hoe een ander professie omgaat met de hulpvraag van een cliënt en hoe een fysiotherapeut openstaat om een podotherapeut of ergotherapeut te betrekken vanuit deze hulpvraag. Ik vind het fijn om paramedisch breed een hulpvraag van een cliënt samen op te lossen. Dit heeft mijn doel wel gestimuleerd om in de toekomst interdisciplinair samen te werken.
Arbeidsmarkt
Podotalent: "Wat is jouw beeld van de arbeidsmarkt in Podotherapie NL?"
De arbeidsmarkt voor de toekomstige podotherapeuten ziet er rooskleurig uit, omdat er veel Podotherapie praktijken een tekort hebben aan (nieuwe) podotherapeuten. Ik vind het fijn dat wij garantie hebben op een goede baan. Je ziet wel dat veel praktijken hun best doen om je te behouden tijdens bijvoorbeeld een stage periode. Veel grote praktijken kunnen meer bieden qua salaris en doorgroeimogelijkheden, anderzijds kunnen kleinschalige praktijken weer meer bieden op één klein hecht team en liggen daar nog veel kansen om dingen op te pakken buiten het vakinhoudelijk handelen.
Wat ik in ieder geval belangrijk vind om bij een praktijk te werken is;
- Dat je met respect wordt behandeld.
- Dat de werkgever openstaat om voor een podotherapeut een post-HBO te betalen.
- Dat een podotherapie praktijken flexibel is en interdisciplinair doet samenwerken.
- Uitdaging. Het lijkt mij interessant om in een gezondheid centrum of ziekenhuis te werken met diverse professies.Â